Mindfulness

Bij de Levensboom

Van de automatische piloot naar waarnemen en beleven in het nu. Mindfulness staat voor open en bewust aanwezig zijn in het huidige moment

bergmeditatie mindfulness

Wat is Mindfulness

Herken je dit? Je rijdt ergens naartoe met de auto en je bent  opeens op de plaats van bestemming terwijl je in gedachten heel iets anders aan het doen was. Je eet en terwijl je dat doet ben je met je aandacht bij andere taken en dwalen je gedachten overal. Wat heb je eigenlijk geproefd? Het zijn gebeurtenissen in ons dagelijks leven die vaak voorkomen. Gedachten van mensen dwalen vaak af. 47% van de tijd denken we aan iets anders dan wat we feitelijk aan het doen zijn.  We handelen op de automatische piloot en laten onze gedachten een ander programma draaien. We worden door prikkels van binnenuit en van buitenaf regelmatig afgeleid. Negatieve gedachten, stress, vermoeidheid, afleiding door telefoon en social media halen ons regelmatig uit de concentratie en aandacht in het moment. Het wordt vaak nog erger als we niks doen, dus vermijden we stilte en rust.  We kunnen niet meer goed stoppen met piekeren en malen. Afgeleid zijn betekent dat je niet helemaal ervaart wat je op dat moment doet waardoor je een deel van je leven niet ervaart. Uit onderzoek blijkt dat mensen substantieel minder gelukkig zijn als ze vaak afgeleid zijn, dan wanneer ze niet afgeleid zijn. Mindfulness is een training waarbij je vaardigheden leert om aandachtig te zijn in het moment. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat mindfulness staat voor het helemaal wakker zijn en zonder (voor)oordeel kunnen waarnemen wat er in het hier-en-nu plaatsvindt. Onderdelen van de training: – aandachttraining – mindful bewegen -bodyscan -bewustwording met behulp van verschillende thema’s. -huiswerk in de vorm van geleide training en kleine opdrachten. De afgelopen jaren is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness. Er is aangetoond dat het positieve effecten heeft.

Effecten van Mindfulness-training en toepassing

Wat zou het beoefenen van mindfulness-technieken op kunnen leveren?

  1. Je ontwikkelt een beter lichaamsbewustzijn en kan makkelijker ontspannen
  2. Prikkelverwerking wordt beter wat kan leiden tot pijnvermindering en/of vrijer bewegen.
  3. Het leven wordt rijker als je de dingen met aandacht doet en je wordt er gelukkiger van.
  4. Open aandacht voorkomt het denken in een tunnelvisie. Je ziet meer mogelijkheden. 
  5. Door aandacht te hebben voor je gedachten en gevoelens verwerk je lastige emoties.
  6. Door aandacht te hebben voor je omgeving voel je je meer verbonden.
  7. Informatieverwerking gaat makkelijker en beter.

Maak een afspraak

Belt u gerust voor informatie of het maken van een afspraak. Tijdens behandelingen of lessen wordt de telefoon niet beantwoord. U kunt een bericht achterlaten met uw telefoonnummer en ik bel u zo snel mogelijk terug. U kunt ook gebruik maken van het contactformulier om eenvoudig een afspraak te maken.

Lestijden & Locaties

Tarieven

Voor wie

Naast het feit dat het trainen van aandacht verrijkend kan zijn voor elk mens is het zeker een effectieve interventiemethode voor mensen met chronische pijnklachten, terugkerende- en/of stress-gerelateerde fysieke en mentale klachten. En daarmee heeft mindfulness  een krachtige plek ingenomen in het werkveld van de psychosomatisch fysiotherapeut.

Fysiotherapie en Mindfulness

De mindfulness-training binnen de fysiotherapeutische setting is wezenlijk anders dan van andere aanbieders.  Naast het in balans brengen van lichaam en geest door aandacht oefeningen is er ook aandacht voor bewust bewegen. Hierbij staat de bewegingskwaliteit, houding en ademhaling centraal. Er wordt gewerkt met verschillende vormen van lichaamsoefeningen, aangepast op  eigen fysieke mogelijkheden.

Ontstaan van Mindfulness

Mindfulness wordt al meer dan 2000 jaar binnen de boeddhistische tradities onderwezen.

In 1979 heeft Jon Kabat-Zinn mindfulness geïntroduceerd in een ziekenhuis in Massachusetts aan mensen met chronische pijnklachten. In deze  training waren veel boeddhistische oefeningen, waaronder meditatie, opgenomen zonder de religieuze context. Kabat-Zinn noemt het wel een boeddhisme zonder boeddhisme.

Rond 2000 hebben een aantal wetenschappers uit de cognitieve gedragstherapie Deze 8 weekse training aangepast aan een specifieke doelgroep: Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) voor mensen met terugkerende depressies. Deze training werd aangevuld met technieken uit de cognitieve gedragstherapie.

Tegenwoordig is mindfulness een bekende en breed geaccepteerde training geworden.

Aanbod Mindfulness-training vanaf januari 2020.

De levensboom Fysio & Yoga biedt vanaf januari 2020 Mindfulnesstraining aan.  

Er zijn twee mogelijkheden voor het volgen van een training: 

Groep 1: start dinsdag8 september 19.00-21.00 uur: 8 opeenvolgende dinsdagen uitgezonderd herfstvakantie.                                                                                    

Groep 2: start woensdag 8 april 9.30-11.30 uur. 8 opeenvolgende woensdagen uitgezonderd herfstvakantie

Bij elke training hoort een gratis mee te doen Mindful walk.

 Om deze training te kunnen geven is de cursus “de Mindful Fysiotherapeut” gevolgd bij Scholingsorganisator PsychFysio.

Ook binnen de fysiotherapeutische behandeling is er ruimte voor het aanleren van Mindfulnesstechnieken.

Belangstelling voor de training? Neem contact op via contactformulier en vraag informatie

Sluit Menu